Matematická gramotnost není jen počítání příkladů v matematice. Je to také dovednost, kterou využíváme denně-při plánování rozpočtu nebo nakupování. A to jsme si opět po roce s žáky zopakovali. Nejprve žáci na bankovkách poznávali významné lidi naší historie a k mincím přiřazovali např. Karlův most nebo sv. Václava. Poté se snažili poznat hodnotu peněz, kdy určovali, co si mohou za danou sumu koupit. Toto cvičení jim pomáhalo lépe pochopit, co si mohou za různé částky pořídit. Dále se snažili částky peněz správně seřadit od nejmenší po největší. Jejich dalším důležitým úkolem bylo naučit se rozlišovat mezi potřebami a přáním, kdy měli napsat, co k životu opravdu potřebují (jídlo, vodu, oblečení, bydlení…) a co si přejí (telefon, videohru, auto…). Než jsme přešli do tělocvičny, měli ještě jeden úkol. „Dostali“ 500 Kč a seznam na nákup. Měli si určit ceny daných věcí a spočítat, kolik budou v obchodě platit. Částka nesměla přesáhnout sumu, kterou dostali. Všichni splnili úkol na 1. Nakonec jsme šli do tělocvičny, kde byli žáci rozděleni do dvojic a jednu trojici a jejich úkolem bylo udělat rozpočet dané rodiny, což byly příjmy a výdaje. Sice jsem jim musela trochu pomoct, ale nakonec to všichni zvládli a žádná rodina se nedostala do dluhů. Matematická gramotnost je dovednost, která nás provází celý život. Díky ní dokážeme rozumně hospodařit s penězi, plánovat své potřeby a přání. Proto je důležité si ji osvojit hravým, ale praktickým způsobem.


































Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu