Matematická gramotnost není jen počítání příkladů v matematice.
Je to také dovednost, kterou využíváme denně-při plánování rozpočtu nebo
nakupování. A to jsme si opět po roce s žáky zopakovali. Nejprve žáci na
bankovkách poznávali významné lidi naší historie a k mincím přiřazovali
např. Karlův most nebo sv. Václava. Poté se snažili poznat hodnotu peněz, kdy
určovali, co si mohou za danou sumu koupit. Toto cvičení jim pomáhalo lépe
pochopit, co si mohou za různé částky pořídit. Dále se snažili částky peněz
správně seřadit od nejmenší po největší. Jejich dalším důležitým úkolem bylo
naučit se rozlišovat mezi potřebami a přáním, kdy měli napsat, co k životu
opravdu potřebují (jídlo, vodu, oblečení, bydlení…) a co si přejí (telefon,
videohru, auto…). Než jsme přešli do tělocvičny, měli ještě jeden úkol.
„Dostali“ 500 Kč a seznam na nákup. Měli si určit ceny daných věcí a spočítat,
kolik budou v obchodě platit. Částka nesměla přesáhnout sumu, kterou
dostali. Všichni splnili úkol na 1. Nakonec jsme
šli do tělocvičny, kde byli žáci rozděleni do dvojic a jednu trojici a jejich
úkolem bylo udělat rozpočet dané rodiny, což byly příjmy a výdaje. Sice jsem
jim musela trochu pomoct, ale nakonec to všichni zvládli a žádná rodina se
nedostala do dluhů. Matematická
gramotnost je dovednost, která nás provází celý život. Díky ní dokážeme rozumně
hospodařit s penězi, plánovat své potřeby a přání. Proto je důležité si ji
osvojit hravým, ale praktickým způsobem.
Komentáře
Okomentovat